Semasa lawatan rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Anwar ke Uzbekistan, KK Supermarket Group telah menandatangani memorandum persefahaman dengan kerajaan negeri Samarkand. Langkah ini menandakan bahawa Kumpulan KK akan bekerjasama dengan kerajaan Negeri Samarkand untuk sama-sama menggalakkan aktiviti ekonomi antara kedua-dua negara, termasuk meningkatkan peluang pekerjaan dan memperkasa aktiviti import dan eksport.
Kerjasama yang berkaitan akan secara efektif meningkatkan aktiviti ekonomi dan kesejahteraan rakyat di kedua-dua negara.

Memorandum persefahaman ini ditandatangani oleh pengasas dan Pengerusi Eksekutif KK Group, Datuk Seri Dr KK Chai dan Timbalan Gabenor Samarkand, Oybek. Selepas itu, dokumen tersebut ditukar di hadapan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar dan Timbalan Perdana Menteri Uzbekistan, Jamshid Khodjaev.

Turut hadir menyaksikan upacara tersebut adalah Menteri Luar Negeri Datuk Seri Mohamad Hasan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Dato’ Setia Dr. Naim,Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Datuk Seri Tengku Zafrul, dan Menteri Pelancongan, Seni dan. Budaya, Dato’ Sri Tiong King Sing dan Matrade CEO Datuk Mustapha.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan kemudian, Datuk Seri Dr KK Chai menekankan bahawa tujuan penandatanganan memorandum ini adalah untuk mengukuhkan hubungan dan semangat kerjasama antara kedua negara serta untuk mempromosikan aktiviti perdagangan dan pelaburan antara kedua belah pihak. Beliau menyatakan bahawa persekitaran perniagaan yang terbuka dan boleh diramal, serta pertumbuhan perdagangan dan pelaburan antarabangsa, akan membawa manfaat bersama kepada kedua-dua pihak.

Kerjasama antara KK Group dan kerajaan negeri Samarkand akan membuka pasaran baru yang penuh dengan potensi untuk Malaysia, memberikan lebih banyak peluang perniagaan dan pekerjaan.

Beliau juga menambah bahawa pelaburan langsung asing memainkan peranan penting dalam mendorong perdagangan, peningkatan teknologi dan pembangunan ekonomi. Oleh itu, pelaburan tersebut bukan sahaja menyediakan sokongan kewangan yang diperlukan untuk aktiviti perniagaan, tetapi juga memperkenalkan pengalaman pengurusan yang canggih dan inovasi teknologi, yang memberikan tenaga kepada pertumbuhan ekonomi. Akhirnya, ini akan mempromosikan hubungan perdagangan dan kerjasama ekonomi dua hala, mencapai kemakmuran bersama dan pembangunan yang mampan.